Perşembe, Şubat 05, 2009

Odak Uzunluğu ve Enstantane

Özellikle elde yapılan çekimlerde, kullanılan odak uzunluğu ile o sırada seçilen enstantane hızı arasındaki ilişki, fotoğrafımızın keskin olmasını direk etkiliyor.

Genel kabul görmüş kurallara göre - özellikle tele objektiflerde - enstantane hızının kullanılan odak uzunluğuna eşit veya ondan yüksek olması gerekiyor. Örnek vermek gerekirse, eğer objektifimiz 200 mm ise, enstantane hızımız minimum 1/200 veya daha hızlı olmalı (1/200, 1/250, 1/320.. gibi).

Geniş açı lenslerde de aynı kural geçerli olmakla birlikte 20 mm gibi odak uzunluğu için 1/20 yeterli bir enstantane diyemiyoruz ne yazık ki. Kişiden kişiye değişmekle birlikte 1/50 ve/veya 1/60 gibi hızlardan daha yavaş (1/40, 1/30..) hızlarda titreme olasılığı artıyor ve bu da keskinliğin düşmesine sebep oluyor. Ben şahsen 1/50’den aşağıya pek düşmemeye çalışıyorum, ama tanıdığım bazı fotoğrafçılar tele objektifleri bile 1/20 gibi enstantaneler ile titretmeden fotoğraf çekebiliyorlar. (300 mm odak uzunluğu ile 1/20 saniyede titretmeden çekilmiş fotoğraflar gördüm mesela)

Bu nedenle çekim yaparken enstantane hızını mutlaka kontrol etmemiz ve gerekirse istenilen seviyelere getirebilmek için çeşitli müdahalelerde bulunmamız gerekiyor.

7 yorum:

  1. Merhaba,
    Fotoğrafçılık konusunda sıfır, eline d5100 nikonu almış ama nereden ,nasıl başlayacağını bilmeyen birine bu yollardan geçmiş birisi olarak nereden başlamamı önerirsiniz ?
    Blogları okuyor, yerli yabancı video ları izliyorum ama o kadar çok bilgi var ki çoğu zaman kafam karışıyor.Seminerler için araştırıyorum.Nasıl kendimi ilerletebilirim sizce ?
    iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
  2. selamlar
    açıkcası yapılması gereken en önemli şey bol bol pratik yapmak ve bol bol fotoğraf izlemek..
    blog okumak, dergi okumak, kitap okumak da mutlaka yapılmalı ve buna devam edin bence
    seminer için soruyorsanız, ben İFSAK'da olduğum için haliyle size İFSAK'ı öneririm (www.ifsak.org.tr)

    YanıtlaSil
  3. Hemen cevap verdiğiniz için teşekür ederim.İfsak aslında olsa çok iyi olur ama avrupa yakası benim için biraz eziyet ,artı akşam saatlerimi ayıramıyorum.O nedenle anadolu yakasında ve hafta sonları olan bir fotoğraf semineri bakıyorum.Çekim bol bol yapmaya gayret ediyorum , Tamamen manuel mi yoksa A ya da S çekim modunu mu tavsiye edersiniz acemi bir fotoğrafçı için acaba ?

    YanıtlaSil
  4. İFSAK'ın eğitim verdiği 3 gün var, salı, çarşamba ve cumartesileri..
    Manuel çekmeniz ilk etapta kafanızı çok karıştırır.
    A veya S modunda çekmenizi tavsiye ederim. Hangisini kullanacağınız ise ne çekeceğinize bağlı. Hareketi kaydetmek istiyorsanız S modunu kullanmanız daha mantıklı. Alan derinliğine müdahale etmek istiyorsanız veya sabit konuları çekiyorsanız A modunu kullanmanızı öneririm.

    Bu konuda şöyle bir yazım da var isterseniz: http://kemalkestelli.blogspot.com/2009/11/diyafram-enstantane-ve-iso.html

    YanıtlaSil
  5. Cevap için teşekkür ederim.Gerçekten çok faydası oldu , yazdığınız konunun. En azından kafamda biraz daha neteştirebildim aklıma takılan soruları.İfsak şimdilik benim için zor , yoğun bir tempoda çalışıyorum belki yaz döneminde.. Öncelikle herhalde anadolu yakasında haftasonları olan bir seminer bakacağım..
    Tavsiyeleriniz için tekrar teşekkürler..

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar. Fotoğraf konusunda oldukça doyurucu bilgi veren bu siteye zaman ayırdığınız ve emek verdiğiniz için bir amatör olarak çok teşekkür ederim.
    Bloğunuzun hemen hemen tamamını geriye dönük okumaya çalışıyorum. En başarılı yönü bilgilerin; sade, basit, adım adım anlatılması olmuş.
    Elinize sağlık, başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu guzel yorumunuz icin cok tesekkur ederim.. islerimin yogunlugu nedeniyle son 1 senedir pek vakit ayiramiyorum blog'a ama en kisa zamanda tekrar baslayacagim insallah... tekrar tesekkurler
      saygilar

      Sil