Perşembe, Aralık 23, 2010

Fotoğrafım Çalındı mı ?

Bu sefer bir websitesinden ve sağladığı çok yararlı bir hizmetten bahsetmek istiyorum.

Online fotoğraf paylaşma sitelerinin artması ile beraber, fotoğraf hırsızlıkları da oldukça arttı. Bir bakmışınız sizin Facebook, Flickr veya Fotokritik ve benzeri sitelere yüklemiş olduğunuz bir fotoğrafınız, sizin haberiniz olmadan bir başka yerde kullanılmış. Aslına bakarsanız eğer kaynak olarak sizi gösterdilerse bir problem yok, sonuçta bedava sizin reklamınızı yapmış oluyorlar ki bu herkesin istediği birşey.


Ama kaynak olarak sizi göstermemişlerse, kendi fotoğrafları gibi kullanmışlarsa ve hele bunu bir de ticari bir iş için yapmışlarsa bu sizin fotoğrafınızın çalındığı anlamına geliyor. Veya bir fotoğraf yarışmasında bir fotoğrafı başka bir yerde daha gördüğünüzü hatırlıyorsunuz, fotoğraf onu gönderen kişiye ait olmayabilir diye bir hisse kapıldınız. Fotoğrafın orjinalini bulmanız oldukça zor, eğer hatırlıyorsanız o fotoğrafı gördüğünüz siteye veya dergiye tekrar bakıp araştırma yapabilirsiniz ama hergün fotoğraf bombardımanına yakalanırken her fotoğrafı nerede gördüğünüzü hatırlamanız oldukça zor.

İşte bu gibi durumlarda TinEye sitesine başvurabilirsiniz. Yapmanız gereken şey çok basit, ya aratmak istediğiniz fotoğrafı bilgisayarınızdan siteye yüklüyorsunuz ya da fotoğraf daha önce internete yüklenmişse, fotoğrafın URL'sini (internet adresini) yazıyorsunuz ve site sizin adınıza bu fotoğrafı internette aratıyor. Sadece fotoğrafın birebir aynısını aramıyor, aynı zamanda crop'lanmış, photoshop'da oynanmış versiyonlarını da arıyor.

Veya bir fotoğrafı çok beğendiniz, ve bu fotoğrafa benzeyen başka fotoğraflar da aramak istediniz. Bunun için Google Similar Image da var ama o kadar kullanışlı değil. Google Similar Images'da anahtar kelime girerek önce o anahtar kelimelerle eşleştirilmiş fotoğrafları buluyorsunuz sonra o fotoğraflar arasından bir tanesini seçip fotoğrafın altındaki similar images link'i ile benzer fotoğrafları buluyorsunuz. Oldukça uzun bir süreç. Onun yerine TinEye'da direk aramak istediğiniz fotoğrafı yükleyip arama yapıyorsunuz.

Hatta Firefox kullanıcıları için de ayrı bir eklenti yapmışlar. bu eklentiyi yükledikten sonra internetteki herhangi bir göselin üzerine sağ klik yaptığınızda açılan menude TinEye kullanarak arama seçeneği de mevcut.

TinEye bu aramayı yaparken kendisinin internette indekslemiş olduğu fotoğrafları kullanıyor. Şu anda yaklaşık 2 milyar görsel indekslenmiş durumda ve her gün binlerce yeni görsel indeksleniyor.

Peki arama için yüklediğiniz fotoğraflara ne oluyor ? 72 saat boyunca yapmış olduğunuz arama sistemde tutuluyor ve daha sonra siliniyor. Fotoğrafın tüm haklarının sizde olduğunu da site yönetimi sitede açık açık belirtmiş durumda.

Peki ücretli mi bu arama ? Ticari olmayan ve kişisel aramalar için değil. Günde en fazla 50 defa ve bir haftada da en fazla 150 defa arama yapma limiti var o kadar. Daha fazla arama yapmak istiyorsanız onun için bir ücret ödemeniz lazım.

Bu arama sistemine de TinEye tarafından "Reverse Image Search" yani tersten görsel araması adı verilmiş. Oldukça beğendim ben bu arama motorunu. Ne zaman işe yarayacağı belli olmaz tabii ama ihtiyacınız olduğunda böyle bir olanağın da olması son derece güzel.

3 yorum:

  1. Bunu henüz test etmedim, ancak bilgilendirme için teşekkürler. İnşallah ihtiyacımız olmaz ama bir köşede dursun tabi...

    YanıtlaSil
  2. inşallah ihtiyaç olmaz hakkaten... sevgiler

    YanıtlaSil
  3. bu yazıyı okuduğumda açıkçası çok heyecanlanmıştım hemen denemek istedim çünkü ben daha önce ücretli bi şekilde yapmıştım hakkımda çıkan haberler ve fotoğraflar için ücretsiz olduğunu görünce şaşırdım kendime kızdım deneyim hemen dedim ama olmadı fotoğraf bulunamadı dedi halbuki google aramalarında ilk sayfada çıkıyor yani bir işe yaramıyor arkadaşlar ben araştırdım ve http://hukukbilisim.com/ sitesini buldum görüştüm ve kısa bi sürede hem haberlerimi hem fotoğraflarımı kaldırdılar yani bedava bir dünya yok yine görmüş olduk

    YanıtlaSil