Perşembe, Aralık 02, 2010

Lensleri Okumak

Lensler üzerinde bir çok şey yazıyor. Özellikle kısaltmalar iyice kafa karıştırıcı. Bu kısaltmaların ne anlama geldiğini bu yazımda yazmıştım.

Bir de özellikle lenslerin önünde bazı rakamlar var ki bunlar bence lens alınırken dikkat edilmesi gereken rakamlar. Şimdi de bunları açıklayalım.


Örnek olarak kullandığım fotoğraflar Canon lensleri ama dediklerim tüm lens markaları için geçerlidir.

Yukarıdaki fotoğrafta Canon'un kit lensi olan 18-55 mm lensini görüyorsunuz.

Canon Zoom Lens yazısı ve Canon Inc yazısı dışında şunlar yazıyor:

EF-S 18-55 mm 1:3.5 - 5.6 IS

ve 

altta da 58 mm yazıyor

EF-S bu lensin hangi bayonetlere uyumlu olduğunu belirtiyor. Yani Canon için bu full frame olmayan ve EF-S bayonete sahip makinalarda kullanılabilir demek. (Diğer markalarda bu harfler değişiklik gösterebilir)

18-55 ise lensin odak aralığını gösteriyor.

1:3.5 - 5.6 ise bu lensin alabileceği en açık diyafram değerlerini gösteriyor. Yani en açık diyafram değerleri f/3.5 ve f/5.6 imiş.. Peki neden iki tane değer verilmiş durumda ? Bunun sebebi de bu lensin bir zoom lens olması ve kullanılan odak uzunluğuna göre alınabilecek en açık diyafram değerinin değişiyor olması. Lensin odak uzunluğu 18-55 olduğu için, en geniş açıda yani 18 mm'de alabileceği en açık diyaframı f/3.5 iken en dar açı olan 55 mm'de ise en açık diyafram değeri f/5.6'a düşüyor.




Bir de bu lense bakalım.

Bu lenste EF-S yerine EF yazıyor. Yani EF bayonet kullanan (yani full frame) makinalarda kullanılabilir demek. Full frame makinalarda kullanılabilen lensler aynı zamanda EF-S bayonetli makinalarda da kullanılabiliyor bu arada)

24-105 mm bahsetmiş olduğumuz gibi odak aralığını gösteriyor.

Ama burada diyafram bilgileri biraz daha farklı: 1:4 L

Diyafram bilgisi olarak sadece f/4 verilmiş. Bu da lensin tüm odak uzunluklarında kullanılabilecek en açık diyafram hep f/4 olabilir demek.  

Bu da düşünülürse çok büyük bir avantaj. Özellikle ışık koşulları yetersiz ise, genelde hep en açık diyaframı kullanmak isteriz. E bir de zoom yapıyorsak, bu diyaframın 18-55'de olduğu gibi zoom yaptıkça kısılıyor olması bizi oldukça rahatsız eder.

Tabii bu avantajın bir de dezavantajı var, o da fiyatının yükselmesi :) 

Ama aynı şekilde lensin kalitesi de artıyor tabii.. Her odak uzunluğunda en açık diyafram değerini korumak için hem daha büyük mercekler kullanılıyor hem de kullanılan bu merceklerin kalitesi de çok daha iyi oluyor.

Dolayısı ile lens alırken bunlara dikkat etmeniz, bu rakamları okumanız ve bütçenize göre karar vermeniz en doğrusu. Eğer ödeyebiliyorsanız bu tarz odak uzunluğu değiştikçe en açık diyafram değeri değişmeyen lensler almanız her zaman sizin avantajınıza.

17 yorum:

  1. merhabalar,

    fotoğraf çekmek bir sevda,bir aşk.bunun tamamen farkındayım,yolun çooook başında biri olarak..canon 550d almak istiyorum..fakat öyle çok aklım karışıyor ki o mu bu mu derken..neyse karar vermiş bulunmaktayım son tahlilde.
    fakat şu lens işi çıktı şimdi bir de :)
    kit lens dedikleri 18-55 işgörmez mi gerçekten?
    benim gibi yolun başında bile olmayan biri için?
    portre ve manzara çekmeyi seviyorum ben,
    şu aşamada tek lens istiyorum ki uğraşmayayım:)
    tavsiyeleriniz neler olacaktır?
    şimdiden teşekkürler...

    meltem

    YanıtlaSil
  2. merhaba meltem hanım

    ben 18-55 işgörmez demedim ki :))

    bu yazıda söylemeye çalıştığım ya da anlatmaya çalıştığım şey, bazı lensler arasında korkunç fiyat farklarının olduğu ve bunun sebebini lensin üzerindeki rakamları ya da harfleri okuyarak anlayabilmenizi sağlamak...

    evet 18-55 bir kit lens ve bu yazıda anlattığım bazı özelliklere sahip değil ama ilk başlayan birisi için son derece güzel bir lens, keskin, hızlı netleme yapan ve kaliteli fotoğraflar üreten bir lens.. bende hala bu lensten var ve yeri geldiğinde bu lensi kullanıyorum

    öte yandan kendinizi tanıdıkça nasıl bir lense ihtiyacınız olduğunu daha rahat algılayacaksınız, manzara için geniş açı ihtiyacınız olacak portre içinse normal - tele arası bir lense ihtiyacınız olacak... makro çekeceksiniz de makro lense ihtiyacınız olacak

    ama buna en başta yeni başlarken karar vermeniz çok zor, o nedenle başlangıç olarak 18-55 gerçekten de yeterli bir lens...

    bu yazıdan amacım lens alırken üzerinde yazan şeylerin ne anlama geldiğinizi bilmeniz ve daha bilinçli seçim yapabilmenizi sağlayabilmek

    umarım yardımcı olabilmişimdir

    YanıtlaSil
  3. elbette elbette..bu sayfanızdan çok faydalanacağımı düşünüyorum.teşekkür ederim tekrardan.

    gerçi giriş aşamasındaki biri için(misal ben) bazı terimleri anlamakta zorlanıyorum ama,olsun:)
    çıtayı yüksek tutmalı her zaman,bunun beni daha da geliştireceğine inanıyorum.

    makineyi spot alacağız büyük ihtimal..hayyam pasajından:) bir sorun çıkmaz umarım..550d'yi önerir misiniz bilmiyorum ama,sanırım son kararı bundan yana kullanacağım.


    takıldığımda,ya da danışmak istediğimde yardımcı olabilirsiniz değil mi?

    selamlar,

    YanıtlaSil
  4. tabii ki yardımcı olurum, seve seve

    bu arada anlamadığınız terimlerin neler olduğunu iletirseniz onları daha açık bir dille yazmaya da gayret ederim

    ya da yazmamı istediğiniz bir konu olursa onu da iletin lütfen..

    550d başlangıç için gerçekten iyi bir makina, kesinlikle tavsiye ederim

    selamlar

    YanıtlaSil
  5. kemalbey,
    aslına bakılırsa terimlerin hepsine yabancıyım:)
    okuyorum diyelim; ama "hemen gelsin google,söylesin enstantane nedir"vâri bir okuma şekli oluyor bu daha çokçası..

    sonra çekim teknikleri mesela. böyle tek tek anlaşılır şekilde yazmak sanırım bir çok kişi için,hele de işin ilmini bilenler için eziyet olur sanırım..ya da gerçekten hiç bilmeyenler için bir site var mıdır,ne zaman araştırma yapsam nette sanki "az-çok bilen" ler hedef kitle gibi..ya da ben karşılaşmadım..

    bulunduğum yer itibariyle de fotoğraf kursu gibi bir şeye katılmam da mümkün değil şu etapta.galiba ben en çok da "alaylı" olmayı istiyorum,"mektepli" değil..böyle aman aman fotoğrafçı olmak da değil amacım,sadece anı fotoğrafçılığının bir adım ötesi olsun diyorum,bilmiyorum çok mu şey istiyorum :)

    sitenizin de yeni okurlarından olduğum için şöyle etraflıca da inceleyemedim,daha çok,hatta sindire sindire okumayı düşünüyorum.

    makinem geldiğinde ise,çok daha aşındıracağa benzerim ben bu kapıyı :)
    her şey için tekrar teşekkürler..

    YanıtlaSil
  6. allahtan google var :))

    açıkcası benim amacım herşeyi basitten anlatmak.. ilk yazılarımda da en temel konuları ele almıştım

    diyafram nedir, enstantane nedir, ne işe yararlar.. ve benzeri konular..

    daha sonra çekim tekniklerini anlatmaya başladım yavaş yavaş.. ama her şeyi yazmış olmam mümkün değil, bu da zaman içerisinde olacak.. özellikle de okuyuculardan gelen sorular ve yorumlara göre şekillenecek...

    ben anlatmaktan ve yazmaktan hiç sıkılmam, o yüzden istediğiniz gibi çok soru sorun, ancak mutlu olurum

    bu arada ben de kendimi sizin gibi internetten araştırma yaparak eğittim.. ondan sonra eğitime gitmiştim..

    dolayısıyla bence en doğrusunu yapıyorsunuz :))

    YanıtlaSil
  7. Elinize sağlık. Bir de Lensin altındaki 58mm ve 77mm bilgisinin ne olduğunu da açıklar mısınız? Saygılar.

    YanıtlaSil
  8. haklısınız, o kısmı atlamışım..
    o rakamlar da o lensin çapını gösteriyor ki bu da lense takmak için filtre alırken işinize yarıyor.. yani 58 mm çapa sahip bir lens için 58 mm çapında bir filtre almanız lazım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba, konuya çok uzun bir aradan sonra girmenin sıkıntısıyla çekinerek soruyorum :) lensleri anlatmış ve örnek vermişsiniz, bu örnekleri çoğaltmanız mümkün mü? sözgelimi mazara çekerken şu lens, makro çekerken şu, gece çekerken şu, spor çekerken şu, sisli havada çekerken şu, uzak çekerken şu geniş odaklı çekerken şu lens gibi. :):):)
      teşekkür ederim şimdiden
      Ali Şakir

      Sil
    2. ali bey merhaba,
      acikcasi bu sorunuza verebilecegim cevap ancak cok genel anlamda olacaktir, cunku lens tercihi biraz da kisiye gore degisir
      bununla birlikte, manzara fotograflari icin genellikle genis aci lensler, portre fotograflari icin ise odak uzunlugu 50 mm'den uzun olan lensler, kus fotograflari gibi uzaktaki konulari cekmek icin ise tele lensler kullanilir, makro fotograflar icin malum makro lensler var..
      ama onun disinda gece cekimi icin veya sis cekimi icin su lensi alin diyemem, bu tamamen butceye ve tercihlerinize bagli..
      gece icin tek onerim lensin maksimum diyafram acikliginin iyi olmasi yonunde olacaktir o kadar (mesela f/2.8 veya f/1.8 gibi)
      ayni sekilde hareketli konulari dondurmak icin de hizli lensler yani maksimum diyafram acikliginin yuksek olmasi iyi olur
      ama bu genellemeler disinda da soyleyebilecegim pek birsey yok ne yazik ki

      Sil
    3. Kemal bey merhaba,
      İnanın sandığınızdan daha çok yardımcı oldunuz. Konuya hakim olmayan biri ayrıntı bolluğunda hiç bir şey anlayamaz diye düşünüyorum, sizin yazdıklarınız anlamama daha çok yardımcı oldu, teşekkür ederim.

      Sil
  9. kemal bey,merhabalar tekrardan,

    hatırlamanız kolay olsun diye önceki yorum yerimi tercih ettim.

    550 d ye kavuştum evet:) nihayet...
    henüz işin çok başı,elime bile almaya korktum ilk zamanlar,çok az çekim yaptım.fotoğrafla ilgili asıl soracaklarımı zamana bırakacağım,şuan otomodda çekiyorum zaten,iyice alışmak için.
    ben video çekimi ile bir şey sormak istiyorum bu konuda bilginiz varsa?
    mov dosyasını açan en gelişmiş video oynatıcıları yüklediğim halde pc'me,görüntüler öyle yavaş ki (benim ufaklığı çekiyorum )hani böyle eski türk filmlerindeki o aşıkların birbirine koşma sahnesini düşünün :) işte aynen öyle,ve de ses tutuk tutuk..

    makineden bir ayarı mı var acaba bunun?
    teşekkür ederim.
    iyi çalışmalar,

    meltem,

    YanıtlaSil
  10. hayırlısı olsun öncelikle :)
    slr'lardaki film kısmı ile hiç ilgilenmedim ama araştırırım mutlaka.. bana mail atmanız mümkün mü acaba ? kemalkestelli@gmail.com
    selamlar

    YanıtlaSil
  11. Kemal Bey merhaba
    ben 600d kullanıyorum.fotoğraf makinesi ile kamera çekimi yapıldığı zaman neden dolayı makinaya
    zararı oluyor?
    tskkrlr

    YanıtlaSil
  12. Merhaba
    Sorunuzu biraz daha acabilir misiniz rica etsem? Kamera cekimi dediginiz film cekmek mi?

    YanıtlaSil
  13. Merhaba bilgileriz çok iyi size bi sorum olucak yardımcı olursanız severim anlamadığım bişey var. Benim eos rebel g2 Digital makinem var ef lensler uyuyor. Buna efs lens takabilirmiyim yada takarsam ne olur aradığım len efs de oluyo genelde ve büyük sorun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, EF-S lensler aslinda cropped sensor'ler icin uretilmis lensler (yani full frame olmayan ve daha kucuk sensorlu kameralar icin)
      Sizin makinanizda lensi cikardiktan sonra bayonet etrafinda hem kirmizi hem beyaz nokta goruyorsaniz EF-S lensleri de kullanabilirsiniz demek

      Sil