Cuma, Ekim 24, 2014

Fuji x-T1 Ilk Izlenimler


Daha once de belirttigim gibi yeni oyuncagimi Riyad'da pek deneme sansim olmadi ne yazik ki. Ben de dogru durust ilk denememi bayram tatilinde yapabildim ancak.

Detayli incelemeye gecmeden once sunu belirteyim, asagida verecegim tum fotograflari x-T1'den ciktigi halleriyle paylastim. Hem jpeg hem de raw olanlari. Yaptigim tek sey, Lightroom ile fotograflari kucultmek ve export etmek oldu, bunun disinda ne bir keskinlik, ne bir tonlama ya da kontrast veya baska bir degisiklik yapildi. Makina neyi cektiyse onu paylastim. Ayni zamanda tum fotograflar kit lens olan 18-55 f/2.8 - f/5.6 ile cekildi.

Not / Disclaimer: Fuji x-T1 kameranin tum fotograflari www.dpreview.com sitesinden alinmistir. Diger tum fotograflar Kemal Kestelli tarafindan cekilmistir. / All photos of Fuji x-T1 are taken from www.dpreview.com. All other photos are taken by Kemal Kestelli

Bir de bu incelemede video cekim ozellikleri hakkinda birsey bulamayacaksiniz ne yazik ki, cunku bu konu benim hic uzmanlik alanim degil ve ayni zamanda hic de denemedim :(

Ergonomi ve Kullanim Kolayligi
Bir kere bence makinanin gorunumu cok cok guzel. Makinanin neredeyse tamami tuslar ve kadranlarla kapli. 



Dolayisiyla istediginiz her ayari menuye girmeden neredeyse bu tuslar ve kadranlarla yapabiliyorsunuz. ISO ve pozlama telafisi icin ayri birer kadran konulmus olmasi da isinizi oldukca kolaylastiriyor. Fuji x-T1 ISO icin kadran koyan ilk makina hatta.

Pozlama Telafisi Kadrani

ISO Kadrani

Fuji'nin x serisi kameralarinin bir ozelligi de SLR makinalarda olan A, S, M gibi ditafram oncelikli, enstantane oncelikli ve manuel gibi cekim tuslari yok. Bunlari tamamen diyaframi ve/veya enstantaneyi otomatige alarak veya istediginiz degerleri vererek yapiyorsunuz. Mesela fotograftan da gorebileceginiz uzere enstantane kadranini A'ya getirirseniz ve diyaframi siz belirlerseniz otomatik olarak diyafram oncelikli modda cekim yapmis oluyorsunuz. Haa bu arada sunu da belirteyim, kameranin uzerinde diyafram kadrani da yok. Diyaframi lens uzerindeki halkayi cevirerek ayarliyorsunuz ki bu da bence son derece harika bir his :)

Enstantane Kadrani

Ote yandan menu sistemi cok basarili ya da cok kotu demeyecegim. Sonucta bu tamamen alismaya bagli, ben x-100s kullandigim icin bana cok kolay geldi. Ama makina uzerinde bulunan tuslar ve kadranlar sayesinde menuye cok fazla girmenize gerek kalmiyor.

Bir de Q menu diye bir akilli menu sistemi var. Buradan da eger menuye girme ihtiyaciniz olursa, en gerekli fonksiyonlara 1 tus ile ulasabiliyorsunuz. Dolayisiyla menuye girip istediginiz yere gitmek icin zaman kaybetmenize gerek yok, herseye oldukca kolay ulasabliyorsunuz.

Q Menu

Makinanin elde durusu da oldukca rahat, boyutlari itibari ile zaten bir SLR'dan cok daha kucuk ve bu da tum gun suren fotograf cekimlerinde oldukca buyuk bir kolaylik saglayacaktir. Ama elde durusu da ayni derece onemli. Makinanin on tarafindaki cikinti makinayi daha rahat kavramaniza olanak sagliyor. Ben sahsen su ana kadar hic yorulmadim veya herhangi bir sikinti yasamadim.


Tabii bir baska ozelligi de makinanin yagmur/toza karsi dayanikli olmasi (weather proof). Ben daha sahsen test edemedim ama Youtube'da RC Concepcion'un bu konuda detayli incelemeleri mevcut. Burada belirtmem gereken birsey var, o da makinanin weather proof olmasi lensin de weather proof olmasi anlamina gelmiyor. Benim kullandigim kit lens weather proof degil mesela ama Fujinin duyurdugu yeni lenslerin neredeyse tamami weather proof. (18-135, 55-140 ve 16-55 mesela)

Vizor / EVF
Bu makinayi almayi dusunen ama vizorun optik olmayip elektronik oldugunu ogrenince almaktan vazgecen herkese, makinayi bir kere ellerine almalarini ve vizorden bir bakmalarini tavsiye ediyorum. EVF yani elektronik olmasina ragmen full frame SLR'lardan bile daha buyuk ve muhtesem detaylar iceren bir vizor. Cok karanlik ortamlar haricinde cok hizli bir sekilde tepki verip goruntuyu size ulastiriyor. Su ana kadar EVF yuzunden hic vakit kaybetmedim.


Vizor Karsilastirmasi


Bu vizorun bir baska ozelligi de yatay cekim yaparken size verdigi bilgileri, dikey yani portre modunda cekim yaparken de size veriyor olmasi.

Yatay Cekim Modu
Dikey Cekim Modu

Ve tabii vizor icerisinde hangi bilgilerin size sunulmasini istiyorsaniz onu da belirleyebiliyorsunuz. Vizor bu kadar buyuk olunca haliyle Fuji de yaratici olmus ve manuel fokus cekimlerde vizor'u ikiye bolup hem tam kadraji hem de netleme yaptiginiz yerin 100% buyultulmus halini yanyana gorebiliyorsunuz isterseniz (dual mode) Ve hatta buna isterseniz histogrami da ekleyebiliyorsunuz, ve bunlarin hepsi sadece vizor icinde :))

Dual Mode


ISO
ISO performansi bence Fuji x-100s'e gore biraz daha dusuk olmakla beraber gene de harika diyebilirim. Tabii yeni d-SLR'larin sonuclarini kendim denemedim ve sadece en son kullandigim 7d ile karsilastirabilirim, ve 7d'ye gore ISO sonuclari bence harika.

Asagidaki fotografi bor otel odasinda oldukca los bir ortamda cektim. Alttaki fotograf kameranin olusturdugu jpeg, ustteki ise raw. Jpeg fotograftan da gorebileceginiz uzere, ISO 5000 ile cekilmesine ragmen kamera icindeki algoritma sayesinde, jpeg fotograflar son derece temiz ve keskinliginden birsey kaybetmemis bir sekilde cikiyor. Fotografin RAW hali bile oldukca kabul edilebilir durumda.

f/4 1/60 sn ISO 5000 - RAW

f/4 1/60 sn ISO 5000 - JPEG

Tabii daha karanlik ortamlarda yapilan cekimler bunun kadar guzel sonuclar vermeyecek ama bu ornek bile ISO performansi hakkinda size bir fikir verebilir.

Makinanin ISO performansi bu olunca, benim makinayi kullanim seklim de ayni paralellikte degisti. Ozellikle dusuk ISO istedigim durumlar haricinde, genelde makinayi otomatik ISO'de birakiyorum. Bunun bir sebebi de Fuji'nin oldukca guzel ve akilli bir sistem ile bu otomatik ISO fonksiyonunu kullanicinin ihtiyacina gore duzenlemesine olanak vermesi. Soyle anlatayim: otomatik ISO'yu sectiginiz anda size 2 tane secenek sunuyor. Bunlardan birincisi maksimum ISO ve digeri de minimum enstantane suresi. Mesela ben genelde maksimum ISO'yu 6400 ile sinirlandiriyorum ve istedigim minimum enstantane suresini de 1/60 saniye olarak belirliyorum. Bu degerler tamamen sizin seciminize bagli ve makina her fotografta bunlari da goz onunde bulundurarak ISO'yu oldukca akilli bir sekilde belirliyor. Bu sayede de siz degerlerle cok fazla ugrasmaktansa ya fotografi yakalamaya odaklaniyorsunuz ya da kompozisyonunuza. Bence harika bir ozellik!

Haa bu arada unutmadan belirteyim, makina RAW formatlarda 200 ile 6400 ISO ve sadece JPEG formatlarda ise 100 - 51200 ISO degerlerine sahip.

Detayli ve SLR'larla yapilan bir ISO karsilastirmasi isterseniz bu linke bakmanizi tavsiye ederim.


Sensor ve Goruntu Kalitesi
Fuji diger x serisi modellerinde oldugu gibi x-T1'de de APSC formatinda x-Trans sensor kullaniyor. Bu sensore diyebilecegim hic birsey yok acikcasi. Bu sensor ve kameranin icindeki algoritma sayesinde, yuksek ISO'da bile harika sonuclar elde ediliyor. Renkler son derece dogal, detaylar son derece carpici. 

f/4.5, 1/210 sn, ISO 400 - JPEG

f/4.5, 1/210 sn, ISO 400 - RAW

f/8, 1/480, ISO 200 - JPEG

f/8, 1/480, ISO 200 - RAW

APSC olmasi da ayri bir guzellik, diger cogu mirrorless makinalardaki sensorlerden daha buyuk ve dolayisiyla da performansi daha iyi. Ayni zamanda dogal olarak da fokal carpan da sadece 1.5x'e denk geliyor.

x-Trans sensorlerle ilgili soylemem gereken birsey var. Lightroom ve Photoshop ACR'in son surumleri haric neredeyse x-Trans sensorun urettigi dogal renkleri cevirebilen bir program pek yok gibi. Makinanin cevirdigi jpeg'lerdeki renkleri elde edebilmeniz icin belirttigim programlarin en son surumlerini kullanmaniz lazim. Bu surumlerde de x-T1 icindeki renk profilleri tanimlanmis durumda.


Wifi/Remote Control
Bu ozellik basli basina bu makinayi aldirir, benden soylemesi. Makinada bulunan wifi ozelligi ve de Fuji'nin hem iOS hem Android cihazlar icin urettigi Fuji Cam Remote uygulamasi sayesinde, makinanizi telefonunuzla kontrol edebiliyorsunuz. Kontrol edebiliyor derken, makinanin icindeki fotograflari telefonunuza aktarabiliyorsunuz, diyafram, ISO ve enstantaneyi degistirerek fotograf cekebiliyorsunuz, netleme noktasini degistirebiliyorsunuz vs vs.. Bu tek kelime ile muhtesem bir ozellik. Cektiginiz fotograflari aninda paylasabilmekten tutun, kimseye caktirmadan istediginiz fotografi telefonunuzdan cekebilmeye kadar bir cok kullanim alani var. Tek kelime ile muhtesem!


Shadows / Highlights
Makinanin icinde bir cok detayli kontrol ve efekt var. Bunlarin arasinda film simulasyonlarindan tutun, pull ve push processing gibi pozlama efektlerinden, panaromik cekime ve ust uste pozlama gibi bir dolu ozellik mevcut. Bunlarin tamami sadece jpeg uretiyor, yani raw kaydetmiyor.

Benim en cok kullandigim kontrollerden bir tanesi ise, shadows ve highlights ayarlari. Cekeceginiz fotografa gore, isterseniz her ikisini de eksi veya arti yonde degistirebiliyorsunuz. Bu golgeleri acmayi/karartmayi ve de parlak alanlari kismayi/patlatmayi sagliyor.

Mesela kontrasti yuksek olan bir yerin fotografini cekeceksiniz ve siz hem golgeli alanlardan hem de isigin en yogun oldugu alanlardan detay almak istiyorsunuz. Bu durumda shadows'u -1 veya -2 yapip bu golgeli alanlari acmasini ve highlights'i da -1 veya -2 yaparak bu parlak yerleri de kismasini soyleyebiliyorsunuz makinaya. Boylece ortaya cikan jpeg'de hem golgeli alanlar hem de parlak alanlarda detay alabiliyorsunuz. Tabii bu sadece jpeg fotograflar icin gecerli, raw cekim yapiyorsaniz bu degerleri ayarlamaniz hicbir ise yaramiyor. Mesela asagidaki fotograflarda bu ozellik kullanildi. Agaclar ve gunesin olusturdugu kontrastli goruntu shadows -1 ve highlights -1 ile azaltildi ve hem gokyuzunden hem de golgeli alanlardan detay alindi.


f/8, 1/210, ISO 400 - RAW

f/8, 1/210, ISO 400 - JPEG

Atladigim bir ozellik varsa, veya bakmami istediginiz bir ozelligi varsa lutfen bana yazin, elimden geldigince en kisa zamanda bakar cevap veririm. Ama simdilik benim ilk izlenimlerim bunlar. 

SLR'dan mirrorless'a gectigim icin simdilik son derece mutluyum ve x-T1 de bence son derece dogru bir secim oldu benim icin.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder