Salı, Nisan 28, 2009

Arşivleme - 2: Gruplandırma

Daha önceki yazımda fotoğrafların nasıl yedekleneceğini anlatmıştım. Şimdi ikinci soruya bakalım. Fotoğraflarımı nasıl gruplandıracağım?

2 tane ana gruplama sistemi uyguluyorum. Bir tanesi konu veya yer bazında gruplama diğeri de DVD bazında gruplama.

Bir yere gidip çektiğim fotoğrafları o gittiğim yerin adı ve tarih bilgisi ile bir dosyada tutuyorum. Mesela 2009 Nisan ayında Kıyıköy’e gittiysem burada çektiğim fotoğrafları 2009-04-Kıyıköy olarak bir dosya altında tutuyorum. Bu dosya içerisinde hem portre fotoğrafları olabilir, hem makro hem manzara hem de arkadaşlarımın fotoğrafları olabilir. Hepsi bu dosya altında duruyor.

Eğer bir gezi ya da etkinlik haricinde karışık fotoğraflar çektiysem bunları da konu bazında ama gene tarih bilgisi ile birlikte tutuyorum. Mesela her hangi bir geziye gitrmeden ya da bir etkinliğe katılmadan 2009 Mart ayında değişik yerlerde çektiğim fotoğraflar var. Bunlar arasında portreler de var manzaralar da. Bu durumda bunları 2009-03-Portre ve 2009-03-Manzara olarak dosyalıyorum. Bu dosyalama şekline gitmemin sebebi de yedekleme ve bulma konusu ile alakalı.

Bu şekilde adlandırdığım tüm dosyaları alt alta koyduğunuz zaman bir tarih silsilesi içinde tüm fotoğraflarım durmuş oluyor. Bu da bana fotoğraflarımı DVD’lere kopyalarken hem bir genel mantık sağlıyor hem de hangi DVD’ye hangi dosyayı kopyalayacağım sorusunun cevabını otomatik verip işimi kolaylaştırıyor. Yani ilk DVD’de ilk çekmiş olduğum fotoğraflar var. Son DVD’de de son çekmiş olduğum fotoğraflar var. DVD’ye kaydettiğim fotoğraflarımı da harddisk’imde DVD numarası bazında da takip ediyorum.

Öte yandan, konu bazında gruplamak, ileride bir fotoğrafı arayacağınız zaman o fotoğrafınızı da bulmayı kolaylaştırıyor. Özellikle biraz sonra bahsedeceğim etiketleme yöntemi ile benzer bir uygulama olduğu için de çok kolaylık sağlıyor. Burada yapacağınız konu gruplaması, eğer biraz sonra anlatacağım etiketleme ile paralel yapılırsa hem etiketlerken hem de istediğiniz fotoğrafı ararken büyük kolaylık sağlıyor.

Aslında gruplama yaparken, hangi fotoğraflarınızın DVD’ye kopyalandığı hangilerini kopyalanmadığı şeklinde de bir ayrıma gidilebilir (arşivlenenler – arşivlenmeyenler). Örnek vermek gerekirse, en son çektiğim fotoğraflarımın toplam büyüklüğü bir DVD hafızasına yakın olduğu zaman onları DVD’ye kopyalıyorum. Ve bu DVD’ye kopyaladıklarımı da kopyalananlar arasına taşıyorum.

Özetlemek gerekirse hard disk’imde fotoğraflar şu şekilde grupluyorum:

Arşivlenenler
------>DVD-1
------>------>2009-01-xxxx
------>------>2009-01-yyyy
------>DVD-2
------>------> 2009-01-zzzz
------>------> 2009-02-xxxx
Arşivlenmeyenler
------>DVD-3
------>------> 2009-03-aaaa

Tabii bu devamlı bir arşivleme ve kontrol gerektiriyor. Ama daha sonra istediğim fotoğrafı bulmamda da son derece faydalı.

Son konu olan arama - bulmaya da bir sonraki yazımda bakacağız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder